Booking.com moet klanten transparant servicen

Booking.com moet klanten transparant servicen
  • 8 juli 2014
  • Redactie

Door op zijn website te suggereren dat hotelkamers bijna zijn uitverkocht terwijl dat in werkelijkheid niet zo is, is Booking.com op de vingers getikt. De handelswijze van de boekingssite is misleidend voor klanten, oordeelt het College van Beroep van de Reclame Code Commissie.

Online meldingen als ‘We hebben nog 1 kamer vrij’ en ‘Nog maar 1 kamer beschikbaar voor X euro’ zijn een doorn in het oog van de RCC. Volgens de commissie wekt Booking.com op deze manier ‘de indruk van (grote) schaarste, waardoor de gemiddelde consument op een verkeerd been wordt gezet’. De betreffende accommodatie-aanbieder is niet verplicht om de als misleidend bestempelde mededelingen op zijn website te verwijderen; oordelen van de RCC zijn niet bindend en de commissie kan geen sancties opleggen. Uitspraken gelden als aanbeveling, die in de praktijk door een meerderheid van de bedrijven wordt overgenomen. In dit stadium is nog onduidelijk wat Booking.com ermee gaat doen. Van misleiding is volgens dit bedrijf in ieder geval geen sprake.

Transparant
De Reclame Code Commissie publiceerde afgelopen vrijdag haar uitspraak in hoger beroep, nadat de kwestie omtrent Booking.com in april van dit jaar was aangezwengeld door marketingdeskundige Max Kohnstamm. Naar zijn idee is de boekingssite onderhand onmisbaar voor hotels om een acceptabele bezettingsgraad te kunnen realiseren. In die zin is het volgens hem niet vreemd dat Booking.com hiervoor een fors percentage van de omzet van hoteliers vraagt. ‘Wat echter absoluut niet mag is dat Booking.com de aangesloten hotels verbiedt om de consument elders een beter aanbod te doen dan op de website van Booking.com’, stelt Kohnstamm.

De in 1996 opgerichte boekingssite is een dochteronderneming van Priceline Group, een Amerikaanse commerciële organisatie die consumenten kortingen biedt op onder meer vliegtickets en hotelovernachtingen. De website van Booking.com is momenteelbeschikbaar in meer dan veertig talen. Het in Amsterdam gevestigde bedrijf schrijft online, in relatie tot de eigen visie, veel waarde te hechten aan transparantie en het mogelijk kunnen maken van ‘de beste prijzen voor al onze klanten’. Het meertalige klantenserviceteam biedt 24/7 ondersteuning.

comments powered by Disqus