ING verrijkt app met stembediening
ING introduceert stembediening in haar mobiel bankieren app. Met ‘Inge’ is het mogelijk om handsfree te bankieren. De bank claimt de eerste in Europa te zijn die dit mogelijk maakt voor klanten.
De gebruiker kan door middel van zijn stem opdrachten geven aan Inge die vervolgens worden uitgevoerd. Deze trend, het bedienen van apparaten met de stem, wordt volgens ING in de toekomst steeds gebruikelijker. Max Mouwen, directeur Internet en Mobiel ING Nederland: ‘De smartphone wordt nog belangrijker voor consumenten. Daar spelen wij op in met onze innovaties, in nauwe samenwerking met onze klanten. Met Inge maken we het voor onze klanten op een nieuwe manier makkelijk om mobiel te bankieren.’ Zo is het mogelijk om met behulp van spraak in de app het IBAN-nummer voor te lezen in plaats van in te typen, wat het doen van je bankzaken makkelijk maakt. Volgens Mouwen wordt mobiel bankieren nog persoonlijker dankzij stembediening. ‘Klanten kunnen met Inge praten en daarmee hun app bedienen. Dit voegt een menselijk gevoel toe aan deze functionele innovatie voor mobiel bankieren’, meent hij.
Stemherkenning later geïntroduceerd
Per half september is Inge beschikbaar in de app. In de eerste fase kunnen klanten door middel van hun stem hun saldo opvragen of een betaalopdracht geven. Inloggen en autoriseren van betalingen gebeurt nog met de pincode. Autorisatie en inloggen middels stemherkenning, de tweede fase, zal naar verwachting later dit jaar worden geïntroduceerd. De feedback van een aantal geselecteerde klanten zal worden gebruikt om het product verder te verbeteren voordat de introductie van stemherkenning voor alle klanten plaatsvindt.
Inmiddels maken 1,9 miljoen klanten gebruik van de ING Mobiel Bankieren app.