Sykes gaat klantcontact Sony verzorgen

Sykes gaat klantcontact Sony verzorgen
  • 18 september 2014
  • Redactie

Sykes Enterprises gaat per 1 januari 2015 volledig het klantcontact voor Sony verzorgen. De recente breuk van het elektronicabedrijf met ManpowerGroup Solutions in het Belgische Zaventem ging hieraan vooraf.

Sony-woordvoerder Ann Glorieus laat desgevraagd aan CustomerFirst weten dat het overdragen van de klantenserviceactiviteiten nog tot het einde van dit kalenderjaar loopt. Vanaf 1 januari 2015 neemt Sykes, een facilitaire contactcenter dat wereldwijd in tientallen landen gevestigd is, de afhandeling van het klantcontact van het internationale elektronicabedrijf volledig over van ‘MGS’. ‘Dit wordt gedecentraliseerd gedaan. In drie verschillende landen wordt een hub ingericht’, aldus Glorieus. Amsterdam behoort overigens niet tot dit rijtje.

Servicestandaard
Op deze plek wil de persvoorlichter meteen van de gelegenheid gebruikmaken om iets recht te zetten, te weten dat de aangekondigde herstructurering bij Sony de breuk met Manpower zou hebben veroorzaakt. ‘Die indruk werd in het persbericht van de vakbonden gewekt, maar in werkelijkheid is dat niet het geval. Wij evalueren op gezette tijden al onze leveranciers en dat is ook met MGS gebeurd. Meerdere evaluaties in het jaar zelfs. De standaard was niet wat wij ervan verwachtten, waarop Sony heeft besloten met een andere leverancier in zee te gaan.’
Vlak voordat hij in het vliegtuig stapte reageerde Luc Engels, director ManpowerGroup Solutions Belgium, ook nog kort op deze kwestie: ‘Het is een lang verhaal, maar het komt er op neer dat Sony in 2014 het contract met ons voor een jaar heeft verlengd. Daarna hebben zij een tender uitgeschreven en die is naar Sykes, waar ze al langer mee samenwerkten, gegaan. Pech voor ons en goed voor hen.’

Protocolakkoord
De Belgische krant De Standaard meldde begin deze week dat bij het contactcenter van Manpower in Zaventem een zogeheten protocolakkoord is bereikt. Van de 42 werknemers worden er 28 ontslagen. De helft hiervan kreeg afgelopen maandag zijn ontslagbrief, de andere helft eind oktober. ‘Tot die tijd blijven zij opdrachten voor Sony uitvoeren’, aldus Olivier Van Camp van de Belgische vakbond BBTK. De 28 klantcontactmedewerkers hebben volgens hem wel recht op een ontslagvergoeding van € 5.400 en gratis outplacement.

comments powered by Disqus