Social media weinig interessant voor Nederlandse ceo's
De directeuren van de vijftig grootste bedrijven in Nederland hebben amper oog voor sociale netwerksites. Recent onderzoek van Qlix leert dat LinkedIn nog het meest populair is: 45% van de ondervraagden gebruikt dit platform. Slechts 18% heeft daarentegen een Twitter-account en maar 15% is op Facebook te vinden.
Sabine Palinckx, country manager Benelux van Qlix, is niet zeer verrast door deze uitkomsten. ‘Gezien het feit dat een kleine misstap grote gevolgen kan hebben, is het begrijpelijk dat ceo’s voorzichtig zijn met social media. Onderzoek van Forrester toonde eerder aan dat veel CEO’s bang zijn per ongeluk bedrijfsgevoelige informatie te delen.’ Tegelijkertijd vindt zij het jammer dat leidinggevenden de mogelijke kansen van social media niet beter benutten. ‘LinkedIn is het grootste b2b-medium ter wereld en er zijn bijna 4,5 miljoen Nederlandse profielen. Als ceo kun je via deze weg dus een flinke doelgroep bereiken. Een doelgroep die je anders misschien nooit zou aanspreken.’
De gegevensanalist onderzocht eveneens de social media voorkeuren van de leidinggevenden van beursgenoteerde bedrijven in Nederland. Van die groep gebruikt 28 procent LinkedIn, heeft acht procent een Facebook-account en verstuurt acht procent tweets op regelmatige basis.