‘Nieuwe cao voor contactcenters duurt nog zes maanden’
De werkgeversvereniging voor facilitaire contactcenters (WFC) verwacht nog zeker het komende half jaar nodig te hebben om tot een nieuwe branche-cao te komen. Dat meldt de Klantenservice Federatie.
De voorbije periode zijn er op een regelmatige basis gesprekken gevoerd over nieuwe arbeidsvoorwaarden. Doordat er nog sprake is van verdeeldheid tussen de werkgevers en de vakbonden, is de gewenste cao nog niet opgesteld. Om te voorkomen dat de contactcentermedewerkers de dupe worden van de langlopende onderhandelingen met de sociale partners, hebben de werkgevers afgesproken om in dit stadium al een aantal verbeteringen door te voeren:
- De eerste en laatste trede van de schalen 1 t/m 5 worden met 1,5% verhoogd. Medewerkers aan de onderkant van de salarisschaal worden opgehoogd naar een salaris binnen de opgehoogde salarisschaal. Medewerkers aan de bovenkant van de salarisschaal hebben hiermee extra ruimte om in salaris te groeien.
- De verhoging bij een beoordeling op norm is vastgesteld op 1,75%.
Deze aanpassingen zullen in de eerstvolgende algemene ledenvergadering van de WFC worden bekrachtigd. De volgende stap van de werkgeversvereniging is de verdere inrichting van de Code Goed Opdrachtgeverschap en zullen de gesprekken met de vakbonden over een nieuwe cao worden voortgezet.