Gemeente Utrecht schuift KCC naar voren
Ambtenaren van de gemeente Utrecht bellen niet langer anoniem. Dat meldt DUIC. Ontvangers van uitgaande telefoongesprekken krijgen tegenwoordig het algemene nummer 030-2860099 te zien.
Door een standaard nummer mee te sturen wil de overheidsinstantie herkenbaar en bereikbaar zijn. Als een burger terug probeert te bellen, krijgt hij een automatisch antwoordbericht. Het CDA en de VVD pleitten eerder al voor de afschaffing van het anoniem bellen. In plaats van een algemeen nummer zien zij liever dat voor de ontvangende partij zichtbaar is wat het doorkiesnummer van de betreffende afdeling of ambtenaar is. De gemeente is hier op tegen. ‘Voor de bereikbaarheid én om zo veel mogelijk vragen direct te beantwoorden, willen we dat onze inwoners met het Klantcontactcentrum bellen.’
Deze aanpak moet ertoe leiden dat de gemeente tachtig procent van de telefoontjes, jaarlijks zo’n half miljoen, zonder tussenkomst van een ambtenaar kan beantwoorden. ‘Het onnodig meezenden van doorkiesnummers heeft als effect dat bellers direct ambtenaren gaan bellen. Hierdoor neemt de kans op ‘geen antwoord’ of onnodig doorverwijzen toe. In het licht van dienstverlening is dit geen wenselijke situatie’, aldus een woordvoerder van de gemeente Utrecht.
- Klantcontactcentrum
- telefoongesprekken
- KCC
- inbound en outbound contactverkeer
- gemeente Utrecht
- bereikbaarheid