Mkb terughoudend met nieuwe communicatiemiddelen
Het mkb maakt nog maar weinig gebruik van nieuwe communicatiemiddelen. Een kleine meerderheid van de ondernemers in het mkb geeft aan e-mail op de eerste plek te zetten als het gaat om communicatiemiddelen waar intern het meest gebruik van wordt gemaakt (54%). Ook bij externe communicatie staat e-mail met 51 procent op de eerste plek. Daarnaast verwacht 39 procent van het mkb dat e-mail over drie jaar nog steeds het meest gebruikte communicatiemiddel is.
Het gebruik van e-mail is dus allesbehalve op zijn retour, wat weleens gesuggereerd wordt door de opkomst van social media en tools voor het online delen van documenten. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek uitgevoerd in opdracht van Infopact, leverancier van IP-communicatieoplossingen voor de zakelijke markt, onder 500 beslissers binnen het mkb.
Infopact is specialist in IP-communicatie en bundelt spraak-, data- en internetdiensten op maat in een snel en veilig netwerk. Het bedrijf deed onderzoek onder 500 mkb’ers naar het gebruik van nieuwe communicatietools.
Samenwerkingstools
Vooral bij bedrijven met meer dan 200 medewerkers wordt e-mail intern het meest gebruikt (66%). Daarna volgt telefonie met 40 procent bij intern gebruik en ruim 44 procent bij extern gebruik. Opvallend is dat mkb’ers binnen deze categorie zowel in- als extern geen gebruikmaken van chat in de organisatie. Van alle respondenten uit het mkb geeft slechts 6 procent aan nieuwe communicatiemiddelen zoals online samenwerkingstools, videoconferencing en chat intern het meest te gebruiken. Extern is dat in totaal 5 procent.
Terrein winnen
Gerard Bergsma, commercieel directeur van Infopact: ‘Opmerkelijk is dat het gebruik van online samenwerkings- en communicatietools in de consumentenmarkt de afgelopen jaren is gegroeid en privé-mail juist aan het uitsterven is. Wat dat betreft valt er voor het mkb nog veel terrein te winnen. De integratie van nieuwe communicatiemiddelen zien we nog niet sterk terug, terwijl organisaties hiermee flinke tijds- en kostenbesparingen kunnen realiseren. Een unified communications-oplossing uit de cloud kan ondernemers voor een vast bedrag per werkplek volledig ontzorgen. Zij beschikken daarmee over een compleet pakket om effectief samen te werken en te communiceren, waarmee een aanzienlijke productiviteitswinst te realiseren is. Dat maakt deze oplossing relevant voor elke organisatie.’