ZYNC weet hoe contactcenters slimmer kunnen werken
Arbeid slimmer organiseren is waar HR-specialisten Tom Horst en Frank van der Linden zich volledig op focussen. De twee richtten onlangs het organisatieadviesbureau ZYNC op.
Het ervaren HR-duo stelt dat, in een tijd waarin wetgeving constant wijzigt en de arbeidsmarkt steeds flexibeler wordt, er veel behoefte is aan een slimmere organisatie van arbeid. ‘Niet alleen bij kleine, maar ook bij grote contactcenters zien wij dat er slimmer gewerkt kan worden met betrekking tot het onderwerp arbeid’, vertelt Van der Linden. Opsommend: ‘Hoe kun je bijvoorbeeld slim met nieuwe wetgeving omgaan, hoe organiseer je de juiste instroom tegen de juiste prijs, hoe ga je tegelijkertijd je personeelskosten verlagen én de binding tussen bedrijf en medewerker verhogen? Hoe ga je om met contracten van partijen die het personeel voor je inkopen? Arbeid dient vanuit een integrale visie praktisch en slim te worden ingevuld. Daar zijn nog genoeg kansen voor!’
ZYNC is per 1 februari officieel van start gegaan. Het nieuwe adviesbureau werkt voor zowel kleine als grote organisaties.
Update
Een kleine vier maanden is ZYNC nu actief., tijd voor een korte update. Van der Linden verschaft helderheid.
- Jullie geven aan dat er veel behoefte is aan een slimmere organisatie van arbeid. Waaraan merk je dat concreet?
'Bedrijven solliciteren tegenwoordig weer bij kandidaten, niet meer andersom. Banen moeten aansluiten bij medewerkers, niet andersom. Naast de grootste kostenpost in bedrijven is personeel tegelijkertijd de grootste onderscheidende factor. Een integrale aanpak waarbij HR en recruitment constant inzicht geven in personeelskosten en personeelsopbrengsten, is vereist. De praktijk laat echter een ander beeld zien. Er is geen inzicht in de opbouw van productieve uren per arbeidsrelatie. HR-mensen weten niet hoe ze hun personeelsbestand flexibeler kunnen maken zonder de kosten te verhogen. In onze optiek gaat juist het behoud en de ontwikkeling van medewerkers prima samen met scherpe inkoop en kostenbewustzijn.' - Wat zijn manieren om de binding tussen bedrijf en werknemers te verhogen?
'Met een juiste uitvoering van loyaliteitsprogramma's en HR-beleid (bijvoorbeeld een doorstroomprogramma) kun je tevens met een toenemende flexibiliteit de interne binding vergroten. Belangrijke aandachtsgebieden zijn extra verantwoordelijkheden, verbetering en differentiatie van arbeidsvoorwaarden en keuzevrijheid in het bepalen van je arbeidsrelatie. Juist in contactcenters is dit goed mogelijk. Laat je leiders de agents faciliteren. Beter nog: laat agents dit zelf organiseren. Ook gedifferentieerde arbeidsvoorwaarden zijn goed toepasbaar in contactcenters. Zij weten heel goed welke financiele ruimte er ontstaat bij verbetering van kwaliteit.'