Streep door traditionele beoordelingsgesprek
Werknemers wensen continue feedback van hun leidinggevende, in plaats van (half)jaarlijks op hun prestaties te worden beoordeeld tijdens een officieel functioneringsgesprek. Ook de wijze van becommentariëring mag anders, leert het Performance Management-rapport van het Top Employers Institute.
‘Bij het beoordelen van de performance van een medewerker kijken managers vooral terug. Terwijl het nuttiger is om vooruit te kijken. Het gaat dan vooral om hoe een medewerker zich kan ontwikkelen en kan groeien’, Samantha Crous, regional director Afrika & Benelux bij het Top Employers Institute. Volgens haar worden beoordelingsgesprekken meer en meer verleden tijd. ‘Medewerkers krijgen liever het hele jaar door feedback; op een transparante en minder formele manier.’
Flexibel
Nationaal staat het vernieuwen van de beoordelingsprocessen veelal op de agenda. 85 procent van de deelnemende organisaties in Nederland geeft bijvoorbeeld aan dat zij hun managers trainen om medewerkers voortdurend transparante, constructieve feedback te geven in een meer informele setting. Nagenoeg negentig procent is daarbij dusdanig flexibel dat het doelen, zowel op persoonlijk als bedrijfsbreed niveau, gedurende het jaar kan aanpassen. ‘Bedrijven streven ernaar dat de individuele doelen van hun medewerkers onderdeel zijn van de prestaties van het team en het bedrijf. Managers vinden het belangrijk om de individuele doelen elk moment bij te kunnen stellen om de bedrijfsdoelen te bereiken’, vult David Plink, ceo van het Top Employers Institute, aan. Bovenal blijkt dat werknemers niet alleen maar op hun performance afgerekend willen worden, maar ook behoefte hebben aan coaching.
Het Performance Management-rapport is gebaseerd op de HR Best Practices Survey, die jaarlijks wordt uitgevoerd onder meer dan 900 bedrijven.
- Performance Management-rapport
- HRM
- Top Employers Institute
- medewerkerfeedback
- beoordelingsgesprek
- coaching
- functioneren