Geen kastje naar de muur meer
Amsterdam Centraal Station is vandaag verrijkt met een OV Servicewinkel. Reizigers die van het bekende kastje-naar-de-muur worden met hun vragen, moet daartoe tot het verleden behoren.
Of het nou vragen zijn over de trein, bus, tram, metro of veerpunt, de medewerkers in de door NS en GVB opgezette OV Servicewinkel weten raad. Met het bieden van deze ‘volledige service’ willen de bedenkers van het gezamenlijke informatiepunt één van de grootste ergernissen over het reizen met het openbaar vervoer, te weten doorverwezen worden naar een ander loket of een website, dwarsbomen. GVB noemt de OV Servicewinkel een ‘welkome aanvulling’ op de eigen Tickets & Info Shop op het stationsplein. ‘Reizigers willen gewoon goed op weg worden geholpen. Met deze winkel voorkomen we dat reizigers het gevoel krijgen dat ze van het kastje-naar-de-muur worden gestuurd’, vertelt een woordvoerder aan Metro.
Helemaal nieuw is de OV Servicewinkel niet; Den Haag Centraal Station had afgelopen zomer de primeur, enige tijd later gevolgd door station Breda. Lies Hogenelst, teammanager van OV Servicewinkel in Den Haag, is te spreken over de selfservicemogelijkheden. ‘Vroeger moest iedereen in de rij staan voor de balie. Maar nu kunnen reizigers vaak zelf hun reis plannen en kunnen ze bij één loket terecht voor informatie over trein- en busreizen en het kopen of opladen van een ov-chip.’
- OV Servicewinkel
- openbaar vervoer
- dienstverlening
- informatievoorziening
- service
- Amsterdam Centraal Station
- kastje naar de muur
- selfservice