Het Nieuwe Werken: win-win voor werknemers en -gevers
Naast een kostenbesparing leidt Het Nieuwe Werken tot meer tevreden medewerkers, die met meer energie en plezier werken. Dat zeggen de samenstellers van de recent gehouden nationale enquête over Het Nieuwe Werken 2015, waaraan bijna 5.300 professionals deelnamen.
De uitkomsten leren dat kosten besparen op de huisvesting net als voorgaande jaren nog steeds de belangrijkste reden om Het Nieuwe Werken in te voeren; 56 procent van de respondenten beaamt dat. Deze behoefte is bovenal toegenomen de afgelopen jaren. Noemde in 2013 nog 38 procent van de professionals kosten te willen besparen via HNW, vorig jaar was dat 46 procent.
Een andere gewichtige factor voor de invoering van Het Nieuwe Werken, speelt zich af op het vlak van duurzame inzetbaarheid. Meer dan een derde (34%) wil bijvoorbeeld meer verantwoordelijkheid geven aan werknemers, terwijl dertig procent zo tegemoet wil komen aan de wensen van de werknemers. Twintig procent noemt aantrekkelijk werkgeverschap als reden en zeventien procent hoopt op deze manier de productiviteit te kunnen verhogen. 35 procent van de ondervraagde professionals noemt meer tevreden werknemers als belangrijkste resultaat en 32 procent vindt juist dat er bij de werknemers meer verantwoordelijkheidsgevoel is ontstaan. Een kleine 8 procent van de ondervraagden stelt dat HNW ‘helemaal niets’ heeft opgeleverd.
Energieboost
De nieuwe manier van werken valt eveneens bij de werknemers zelf in de smaak. Nagenoeg tweederde (64%) zegt meer energie in het werk te krijgen, 69 procent is er productiever door geworden, 88 procent heeft er meer vrijheid door gekregen en 66 procent heeft nu meer plezier in het werk. Slechts een derde van de ondervraagden geeft aan dat hun managers anders zijn gaan leidinggeven. Opmerkelijk, vindt Henny van Egmond, partner bij Yolk organisatie-advies. Hij adviseert bedrijven al jaren over manieren om met HNW om te gaan. 'Als je de stijl van leidinggeven niet aanpast, dus alleen Het Nieuwe Werken invoert voor kostenbesparing en geen betrokkenheid hebt van je werknemers, dan ga je problemen creëren. Wil je snel succesvol zijn, moet je snel kunnen veranderen. Daar heb je betrokken werknemers voor nodig, mensen die de verandering snel kunnen omarmen.'