ACM verlaagt boete voor doorschakelservice *21 online

ACM verlaagt boete voor doorschakelservice *21 online
  • 22 juli 2015
  • Redactie

Autoriteit Consument & Markt (ACM) verlaagt in de bezwaarprocedure de boete voor de zakelijke doorschakeldienst *21 online van € 2,7 miljoen naar € 600.000. De duur van de overtredingen en de evenredigheid geven aanleiding voor deze aanpassing, aldus de toezichthouder.

In september 2014 legde ACM de Nederlandse telecomprovider KPN een miljoenenboete op, omdat het had nagelaten concurrenten te wijzen op de zakelijke doorschakeldienst *21 online. Sinds 2009 is het verplicht om open te zijn over nieuwe diensten, schrijft de toezichthouder.

De eerdere boete was gebaseerd op strengere boetebeleidsregels van 2013. De basisboetes voor het schenden van de non-discriminatieverplichting en de transparantieverplichting van respectievelijk € 161.000 en € 140.000 waren relatief laag. Volgens Telecompaper verhoogde ACM de boetes echter omdat KPN een belangrijke speler is en op grond van recidive.

Meer over het actuele besluit van de toezichthouder.



comments powered by Disqus