Bedrijven sluiten ogen voor pesten op de werkvloer

Bedrijven sluiten ogen voor pesten op de werkvloer
  • 22 juli 2015
  • Redactie

Pesten op de werkvloer wordt door een groot aantal organisaties onderschat. Dat meldt het FD vandaag. De bestaande protocollen ten spijt is de naleving hiervan in de praktijk ondermaats, volgens arbodeskundigen.

‘Ze benoemen bijvoorbeeld vertrouwenspersonen, maar hun namen zijn onvindbaar op het intranet’, illustreert Mary Vos van arbodienst Zorg van de Zaak. ‘En als de vertrouwenspersoon het personeel eens voorlichting wil geven, dan zegt de werkgever dat dit niet nodig is, want ‘hier wordt niet gepest’.' Zij vindt het juist een teken aan de wand als een grote organisatie helemaal geen meldingen krijgt. ‘Is daar bijvoorbeeld een angstcultuur, waardoor mensen niet aan de bel durven trekken?’

Hiërarchie
Volgens onderzoeksinstituut TNO wordt 7,8% van de werknemers door collega's getreiterd. Dit leidt tot vier miljoen extra verzuimdagen per jaar. Bij zo'n 80.000 werkenden heeft het pesten een structureel karakter. Psycholoog en pestspecialist Bob van der Meer heeft berekend dat een pestgeval een bedrijf jaarlijks € 45.000 kost. In zijn optiek is een overplaatsing of ontslag van dader(s) of slachtoffer niet afdoende. ‘Dat alleen helpt niet. Als het slachtoffer vertrekt, zoekt het team een nieuw slachtoffer. En als de dader weggaat, staat er een nieuwe dader op. Je moet de hele afdeling aanspreken en verantwoordelijk maken.’

Vooral in organisaties waar sprake is van een sterke hiërarchie en zwakke communicatie tussen de verschillende afdelingen, zoals ziekenhuizen en overheidsbedrijven, zouden meer kans op pesten hebben. Ook sectoren met veel flexibele contracten of stagiairs, waaronder de horeca en de bouw, lopen volgens Vos een verhoogd risico. 'Mensen die toch weer weggaan, kun je makkelijker uitschelden of rotklusjes geven.' Laura Willemse, voorzitter van Stichting Pesten op de Werkvloer, adviseert werkgevers om er alles aan te doen om het personeel gemotiveerd te houden en een teamgevoel te geven. ‘Dan is er geen voedingsbodem’, meent zij.

Lees in een eerder gepubliceerde editie van de rubriek ‘Binden en boeien’ in CustomerFirst meer over agressie en pesten op de werkvloer.






comments powered by Disqus