Patiënten Spaarne Gasthuis blij met Mijn-omgeving
Tienduizend patiënten hebben inmiddels ingelogd op MijnSpaarneGasthuis.nl. Middels dit selfserviceplatform kunnen (herhaal)afspraken met een medisch specialist worden ingepland, evenals het inzien van onderzoeksresultaten of het stellen van vragen aan een behandelteam.
De website is sinds 2011 in gebruik in Hoofddorp en sinds maart dit jaar in Haarlem. Aan de hand van de feedback van patiënten is de portal door de jaren heen steeds verder ontwikkeld. Om het belang van deze inzichten te benadrukken, stelde het ziekenhuis een commissie van actieve gebruikers van de Mijn-omgeving in. Voorzitter Rien Westerik: ‘Mijn Spaarne Gasthuis is een heel goed middel om meer regie te voeren over je eigen behandeling. Als gebruikerscommissie geven we adviezen over hoe het portal verbeterd kan worden. Zo vinden we dat gegevens over medicatie actueler kunnen zijn en ook dat patiënten zelf informatie moeten kunnen toevoegen aan hun eigen dossier. Denk aan informatie over allergieën, dat is soms van levensbelang! Ook uitslagen van onderzoeken kunnen sneller beschikbaar zijn in het portal. Die hoeven lang niet altijd eerst met een arts besproken worden. Patiënten kunnen vaak heel goed zelf beslissen welke uitslagen ze alvast willen inzien en welke niet?’
Vice versa zijn ook de betrokken zorgverleners enthousiast. Zo zegt Anita Heemskerk, senior doktersassistente reumatologie, onder meer dat behandelteams beter de tijd nemen om vragen van patiënten aan het behandelteam te beantwoorden. ‘We kunnen nu via Mijn Spaarne Gasthuis een vragenlijst versturen voor het eerste bezoek aan de reumatoloog. De artsen hebben de informatie dan voor de afspraak al binnen en kunnen de resultaten gericht bespreken met de patiënt. Dat scheelt enorm.’