6 tips voor het verbeteren van de productiviteit
Wat kun je doen om de productiviteit en efficiency van jouw contactcenterteam op de langere termijn een boost te geven? De ervaren BPO-specialist Abhishek Jain doet de volgende zes tips aan de hand.
1. Creëer een gezonde competitie in de organisatie. Voorzie agents van wat informatie, zodat ze zich met hun collega’s kunnen meten. Deze natuurlijke prikkel is zeer effectief voor het motiveren van medewerkers, waarmee hun activiteiten automatisch zullen toenemen. Geef je klantadviseurs enige speelruimte; beloon degenen die goed presteren en biedt degenen die ondersteuning kunnen gebruiken hulp aan.
2. Ga multichannel. Door gebruik te kunnen maken van een multichannel platform, vereenvoudig je het klantcontact voor de contactcentermedewerkers. Dit stelt ze in staat om op e-mails te reageren, of een telefoongesprek te voeren, terwijl ze intussen via chat een klantprobleem kunnen oplossen. De variatie aan werkzaamheden wordt door teamleden veelal als prettig ervaren en daarnaast is deze handelswijze erg efficiënt.
3. Implementeer CRM software. Verzeker je ervan te beschikken over alle benodigde informatie over jouw klanten, zodat agents daar snel toegang toe hebben en niet meerdere schermen hoeven te openen. Een 360 graden klantbeeld is cruciaal voor blije medewerkers en blije klanten, zeker voor het bieden van multichannel klantcontact.
4. Kies voor hands on management. Voor het moraal en de productiviteit van het team is het belangrijk dat de managers leiden door het voorbeeld te geven. Ook zij moeten in staat zijn om bij te springen in het afhandelen van inkomende calls bij een piek in het contactverkeer. Dit draagt enorm bij aan de teamspirit en is waardevol voor de productiviteit van het contactcenter op de langere termijn.
5. Sta thuiswerken toe. Agent zo nu en dan in de gelegenheid stellen om vanuit huis te werken, geeft ze flexibiliteit. In ruil voor dit vertrouwen zullen zij hun tijd efficiënt besteden. De implementatie van een cloudgebaseerd systeem helpt om het overzicht van de contactcenteroperatie te bewaken.
6. Luister naar de ideeën van agents. Benut positieve feedback om verbeteringen door te voeren. Help daarnaast teamleden zich te ontwikkelen in hun vaardigheden. Zulke aandacht kan bijdragen aan de mate van motivatie.
- hands on management
- thuiswerken
- gezonde competitie
- agents
- klantenservicemedewerkers
- productiviteit
- HRM