Belgisch kwaliteitslabel krijgt boost in 2016
Contactcentres.be gaat vanaf volgend jaar het eigen kwaliteitslabel actief promoten. Sinds de Caviars-uitreiking enkele maanden terug zijn nu zes Belgische contactcenters aan boord gehaald.
Woordvoerder Evelien Standaert laat desgevraagd weten dat er, sinds de Caviars-uitreiking eind mei dit jaar, nog geen nieuwe partijen zijn toegevoegd aan het kwaliteitslabel. Aan de hand van de 16 operationele criteria die hiervoor zijn bepaald, wordt de kwaliteit van contactcenters toetsbaar gemaakt. In de praktijk blijkt nu dat een en ander moet worden aangescherpt. ‘In dit eerste proefjaar van ons kwaliteitslabel zijn inmiddels 6 afgewerkte (en geslaagde!) audits geweest en er loopt nog een zevende. Deze eerste audits kregen natuurlijk de primeur en op basis van hun feedback worden de vereisten voor het label nog bijgestuurd. Zo bleek onze norm niet 100% toepasbaar te zijn op alle inhouse contactcenters. Samen met hen werken we nu aan een aanpassing hiervan’, vertelt Standaert.
Norm in ontwikkeling
De Belgische contactcenterfederatie gaat vanaf 2016 heel actief aan de slag met het kwaliteitslabel. ‘Dan gaan we het echt promoten’, vertelt Standaert. ‘Er zijn heel veel geïnteresseerden omdat de bedrijven zelf beseffen dat dit een enorme meerwaarde kan zijn voor onze sector. Echter in onderling overleg wachten we nog even af tot de norm volledig staat en kan worden ondersteund door alle contactcenters, zowel facilitair als inhouse!’
Bijschrift foto: de huidige bezitters van het kwaliteitslabel, exclusief de vertegenwoordiger van Bosch/Siemens.