Consumentenbond wil dat banken de klant centraal zetten
De klantenservices van de grote banken in Nederland, op die van de ING na, laten na een naam- en rekeningnummercontrole te doen bij een overboeking. Dat stelt de Consumentenbond vandaag aan de kaak.
De Consumentenbond vindt het onbegrijpelijk dat bankklanten niet de mogelijkheid hebben om te controleren of het rekeningnummer waar ze geld naar overboeken wel hoort bij de naam die ze opgeven. Zo wordt fraude voor kwaadwillenden wel erg eenvoudig, vindt Bart Combée. 'Deze zomer zijn we met Betaalvereniging Nederland in gesprek gegaan om te kijken hoe consumenten beter geholpen kunnen worden na een foute overboeking en het liefst ook daarvoor. We zijn ontzettend teleurgesteld dat de banken ons gisteren lieten weten geen verbeteringen door te voeren. Ze willen hoogstens met ons om de tafel om te kijken of ze vanaf 1 januari 2016 met ons het aantal foute overboekingen in kaart kunnen brengen. De deur wordt zo weer hard in ons gezicht dichtgeslagen en consumenten staan wederom niet centraal’, aldus de directeur van de Consumentenbond.
Een telefonische check leert dat klantenservicemedewerkers werkzaam bij de diverse bankinstellingen slecht op de hoogte blijken te zijn van de controle bij overboekingen. Zo zegt de Rabobank dat je de naam van de begunstigde moet vermelden om te kijken of de combinatie naam en nummer wel klopt. Een medewerker van ABN Amro denkt dat ING nog de zogenoemde naam-/rekeningnummercontrole aanhoudt, echter is die bank hier in 2014 mee gestopt. Combée: 'De banken laten consumenten intussen in de waan dat controle plaatsvindt. Een bankmedewerker liet onze onderzoeker weten dat klanten de betreffende bank in paniek zouden kunnen bellen als zij niet om een naam vragen. Als dat geen schijnveiligheid is!’