Mobiliseer contacten en deel kennis
Bij massaal gebruik van social media zijn bedrijven niet langer 'in control' over hun eigen producten, merken en boodschappen. De kracht van netwerken zit in het mobiliseren van contacten, het delen van kennis en informatie en het creëren van vertrouwen. Dat blijkt uit actueel onderzoek door Gerrita van der Veen (HU, HIGHvalue), Arne Maas (RBS, Ameuse), Anne-Marie Delfgaauw (AMD1510) en Han Gerrits (VU, KPMG).
De onderzoeksresultaten zijn recent gepresenteerd tijdens het symposium van Stichting Management Studies, genaamd 'Social Media? Social Business!'. Social media inzetten om bedrijfsdoelstellingen te realiseren is een kwestie van organiseren. Groei naar sociale volwassenheid betekent dus per definitie een organisatieverandering. Het bijbehorende veranderingsproces en alles wat daarbij komt kijken is onderzocht aan de hand van drie fasen: pionieren (initiatie), getting serious (implementatie) en succes met social media (integratie).
De grote valkuil bij het inzetten van social media is om het vanuit het ‘oude’ perspectief te benaderen: zenden. Social media is engagement, delen en samenwerken, bevestigt het onderzoek. Het gaat om een procesbenadering, het bouwen van kwalitatieve lange-termijnrelaties met stakeholders, waarbij de interactie centraal staat.
65 cases
Het onderzoek is gepubliceerd in het boek “Social media? Social Business! De groei naar sociale volwassenheid” van genoemde onderzoekers. Met meer dan 65 social media-cases, waaronder KLM, KPN, Ordina, ANWB, Cisco, Ikea, ING, JetBlue en Salesforce en twintig interviews in bedrijven als AFAS, BAM, Deloitte en Redkiwi is het boek voorzien van praktische inzichten voor de inzet van social media binnen bedrijven in elke fase. Het geeft de verschillende hindernissen en valkuilen weer, die verscholen liggen op weg naar sociale volwassenheid.
- Social Media
- social business
- Han Gerrits
- Arne Maas
- Gerrita van der Veen
- Anne-Marie Delfgaauw
- Stichting Management Studies