CustomerFirst Jaaroverzicht 2015

• 31 december 2015
  • Redactie

Welke nieuwsberichten gaven afgelopen jaar de meeste reuring? De statistieken van CustomerFirst.nl leveren de volgende top 10 op. Veel leesplezier toegewenst, plus een voorspoedig en klantgericht 2016!

1. Coolblue behaalt hoogste NPS met WhatsApp
De pilot met WhatsApp die Coolblue begin januari met WhatsApp begon, is de succesvolste tot nu toe. ‘De Net Promotor Score is hoger dan bij elk ander klantcontactkanaal dat we gebruiken. Ik verwacht hier heel veel van’, zegt Nick Lenten, Chief Technology Officer van de online retailer van consumentenelektronica.

2. BRW Groep maakt snelle doorstart
Force of the Customer, de investeringsmaatschappij van Martine Ferment en Fun Zeegers, laat aan CustomerFirst weten BRW Groep over te nemen. Het consultancybedrijf werd nog geen maand geleden failliet verklaard. Jeske Prinsen is door de aandeelhouders aangesteld als directeur Operations van BRW.

3. Rabobank onder vuur wegens app
Via social media uitten Rabobank-klanten de afgelopen dagen massaal hun ongenoegen over de nieuwe Rabo Bankieren App. In plaats van klantgericht vinden gebruikers de applicatie onoverzichtelijk en traag.

4. Eneco geeft pilotteam carte blanche om klanten te helpen
Eneco is een pilot gestart om te onderzoeken hoe intern het ketendenken kan worden bevorderd. Eind deze maand loopt het project af. ‘Het transformatieplan wordt op dit moment opgesteld’, vertelt Julien Boonen, directeur Customer Services.

5. In Memoriam: Edwin Vierbergen
Edwin Vierbergen is afgelopen woensdag plots overleden. Hij is 45 jaar geworden. Dinsdag 14 april heeft in crematorium Waerdse Landen in Heerhugowaard de crematieplechtigheid plaatsgehad.

6. Ziggo: ‘Service Venue is de klantenservice van de toekomst’
Voor de totstandkoming van zijn nieuwe contactcenter, de Service Venue, formuleerde Ziggo zes leidende principes. Allen passeerden de revue tijdens het Nationaal Customer Contact Congres.

7. NCCA 2016: 4 vakprijzen en 1 publieksprijs
Niet alleen vertonen de vakinhoudelijke klantcontactprijzen meer samenhang, ook krijgt de consument een duidelijke stem tijdens het aankomende NCCA Gala op 21 april 2016. Dit is het resultaat van een recente koerswijziging waarop het bestuur van de stichting Nationale Contact Center Awards aanstuurt. Door vier juryvakprijzen en één publieksprijs aan innovatieve, klantgerichte organisaties toe te kennen, benadrukt het NCCA-bestuur dat servicemanagement - beoordeeld door een jury en de consument - de weg vooruit is.

8. T-Mobile’s CEO App helpt medewerkers op weg
‘Bij T-Mobile is iedereen CEO’, glundert Ruud Huigsloot, Customer Contact Innovation Manager van de Nederlandse tak van het telecombedrijf. Hij doelt daarmee op het promoveren van alle medewerkers tot Customer Experienced Officer (CEO), begin dit jaar. Gelijktijdig is de tweede versie van de app voor medewerkers van T-Mobile gelanceerd. ‘Een waardige opvolger’, meent Huigsloot.

9. De Bijenkorf gaat voor een 9 of een 10
‘Wij gaan voor die belevenis. Klanten moeten een unieke ervaring krijgen over alle kanalen heen, of dat nou via e-mail, in de winkel, per app of op social is. Dat is ons doel’, zei Ankie Straathof, manager Customer Care & Sales van de Bijenkorf, in Utrecht tijdens de door Oracle gehouden Digital Leadership Summit.

10. Honderden klantvragen per dag voor Gamma
Nu de bouwvak achter de rug is, is de live chat pilot van Gamma eveneens klaar. Alex Phaff, manager communicatie Gamma NL, biedt desgevraagd een kijkje in de kluskeuken. ‘In de huidige vorm gaan we voorlopig door met Datvraagik.nl.’

Gelukkig nieuwjaar!