Ggz-aanbieders moeten wachttijd publiceren
De Nederlandse Zorgautoriteit stuurt aan op meer transparantie in de geestelijke gezondheidszorg. In overleg met brancheorganisaties in de ggz en zorgverzekeraars heeft de toezichthouder bepaald dat alle ggz-aanbieders in Nederland hun wachttijden op hun website moeten publiceren. De maatregel gaat in per 1 april 2016.
De nieuwe regels, die gelden voor vrijgevestigde psychologen, psychiaters en ggz-instellingen, maken het voor patiënten eenvoudiger om op zoek te gaan naar een zorgverlener die eerder tijd heeft. Als de wachttijd langer is dan de afgesproken normtijd, kunnen burgers aan hun zorgverzekeraar bemiddeling vragen. De verzekeraar kan hen dan vervolgens doorverwijzen naar een andere aanbieder.
Ggz-aanbieders moeten vanaf april volgend jaar twee verschillende wachttijden vermelden. De eerste is de tijd die het duurt vanaf het moment dat een patiënt contact opneemt met de zorgverlener, tot aan het eerste gesprek. Dat is de zogenoemde aanmeldwachttijd. De maximale tijd die daar tussen mag zitten is vier weken. De tweede wachttijd die ggz-aanbieders moeten melden op hun website, is de tijd die er zit tussen het eerste gesprek met de zorgverlener en het daadwerkelijke begin van de behandeling. De behandelingswachttijd mag maximaal zes weken bedragen.
- ggz
- patiëntinformatie
- transparantie
- zorgverzekeraars
- wachttijden
- informatievoorziening
- NZa
- Nederlandse Zorgautoriteit