ReviewFirst #6: ‘Systemisch wijzer’ van Siets Bakker & Leanne Steeghs
In de boekenrubriek van CustomerFirst dragen klantcontactprofessionals iedere maand managementboeken aan die hen inspireren. Nicole Urlings, contactcentermanager Efteling, beveelt 'Systemisch wijzer' aan.
‘Dit boek maakt je ervan bewust dat ieder mens verbonden is aan andere mensen. Door opnieuw te leren niet alleen je rationele bewustzijn toe te passen en meteen naar de oplossing te gaan maar eerst te luisteren, observeren en aan te voelen hoe en waarom er wordt gereageerd, kom je veel beter tot resultaten. Op die manier bouw je je eigen systeem, samen met je team, projectgroep, afdeling, enzovoorts.
Wat ik uit deze titel heb opgepikt, is meer bewustzijn hoe je in elk gesprek - privé of op je werk - je gevoel (onderbuik) niet mag vergeten. Door, zoals de schrijvers het zo mooi noemen, je ‘systemische wijsheid’ toe te passen in gesprekken, krijg je een beter inzicht in elkaars werkelijke visie. Wat mij vooral raakte is dat de mens de wetenschap die hij denkt te hebben, niet altijd toepast en snel geneigd is om over te gaan op logica en vaste gewoontes. Het lichaam geeft echter signalen af. Leer die waar te nemen en mee te nemen in jouw informatiewinning, dat vergroot namelijk je inzichten in situaties. Systemisch luisteren is dus je openstellen voor de energie die een organisatie, groep, persoon of situatie met zich meebrengt.’