Datacollectie vanuit klantperspectief

Datacollectie vanuit klantperspectief
  • 18 februari 2016
  • Redactie

‘Begin nú met data verzamelen, daar krijg je geen spijt van’, verzekerde Marcel van Brenk, partner bij adviesbureau VODW, zijn toehoorders vandaag tijdens de eerste editie van het congres Data Driven Commerce. ‘Datacollectie leidt tot betere beslissingen, algoritmes zijn uiteindelijk sterker dan designs of merken en alle service-innovatie is tegenwoordig datagedreven.’

In DeFabrique bij Utrecht sprak Van Brenk over de commerciële mogelijkheden met big data en de ‘tamelijk taaie’ realiteit. ‘The company that owns the data, owns the customer’, is zijn overtuiging. Onder meer Uber, Alibaba en Booking.com hebben dit principe naar zijn idee goed begrepen. De VODW-partner meent dat de commerciële mogelijkheden met data nagenoeg onbeperkt zijn. Bedrijven kunnen klanten kennen, weten waar ze zijn en wat ze willen. Ze kunnen hen bereiken en de ROI meten en optimaliseren. ‘Data en algoritmes stellen bedrijven in staat om optimaal in te spelen op vraag en aanbod.’ Zo sturen Albert Heijn en Uber de vraag door verschillende voorrijdtarieven te vragen op verschillende tijden. En luchtvaartmaatschappij Vueling mailt klanten met de suggestie een vlucht van Amsterdam naar Barcelona om te boeken, om zo € 80 per persoon te besparen. Dit wordt wel sympathetic pricing genoemd: de juiste korting op het juiste moment.

Klantperspectief
Van Brenk verwacht dat de afdelingen marketing en sales in organisaties ‘ten prooi zullen vallen’ aan data, technologie en algoritmes. ‘Kijk alleen maar eens naar het aantal leveranciers dat op het snijvlak van marketing en technologie actief is tegenwoordig. De Wet van Moore is hier zeker van toepassing.’ Het probleem binnen commerciële organisaties is echter de adoptie(snelheid). ‘Drie op de tien Nederlandse bedrijven heeft nog moeite stakeholders te overtuigen van de waarde van big data, geen enkel bedrijf heeft een 360 graden-klantbeeld.’

Hij adviseert organisaties die data gaan verzamelen onder meer aan een inspirerende datavisie te formuleren. Vanuit klantperspectief welteverstaan. ‘Bouw vervolgens een business case, het moeilijkste wat er is. Begin dicht bij je business, probeer niet meteen disruptive te zijn. Start met discriptieve analyses, bouw vertrouwen en beweeg stapsgewijs in de richting van advanced analytics. Begin niet te groot, maak het haalbaar.’

Bron: Twinkle

comments powered by Disqus