E-mail benchmark: b2b e-mails meest effectief
Zakelijke e-mails scoren qua relevantie en ‘opens & clicks’ beduidend beter dan e-mailcampagnes in de consumentenmarkt. Dat is de voornaamste conclusie van de E-mail Benchmark 2016, waarin onderzoek is gedaan naar trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.
Een andere opvallende uitkomst is dat, tegen alle verwachtingen in, het merendeel van de unieke opens nog altijd op een desktop wordt gedaan in plaats van een mobiele device. En voor ruim driekwart van de marketeers (78%) neemt e-mail dit jaar een belangrijkere plaats in binnen de marketingmix dan twee jaar geleden. Dat is ook terug te zien in de budgetten, stelt E-village, uitvoerder van deze jaarlijkse benchmark. Zo geeft 39% van de respondenten aan dat het budget voor e-mailmarketing in 2016 zal stijgen. Voor 6% is dit, alleen voor e-mailmarketing, een budget van € 250.000. Het segment daaronder, met € 100.000 tot € 250.000 euro op jaarbasis, wordt gehaald door tien procent van de ondervraagde marketeers. Dit aantal is een flinke stijging ten opzichte van 2015, toen dit percentage nog bleef steken op drie procent.
Marketeers zien in marketing automation de grootste uitdaging van dit jaar, gevolgd door resources (voldoende tijd kunnen investeren in e-mailmarketing) en databasemanagement.