‘Prikkels sturen het gedrag van klanten’

‘Prikkels sturen het gedrag van klanten’
  • 19 april 2016
  • Redactie

Voor meer inzichten in het klantgedrag kun je het beste customer journeys inrichten en persona’s ontwikkelen. Dat is de overtuiging van Ment Kuiper, directeur IDMK Trainingen. Tijdens zijn sprekersessie op Multichannel Conference doet hij uit de doeken welke krachten neuromarketing zoal herbergt.

Waaruit blijkt dat het effect van woorden en beelden groter is dan we ons bewust zijn?
‘In de marketing- en communicatiewereld roepen we al jaren de kracht van de boodschap in de herhaling zit. Door te spelen met beeld en tekst kun je mensen stimuleren iets te doen of te laten. Het mooiste praktijkvoorbeeld is ‘denk niet aan het roze olifantje’. Sorry, waarschijnlijk is het beeld van een roze olifant nu al het brein gepasseerd en is het lastig om dat los te laten. Zeker als ik het nog een paar keer ga zeggen.’

Welke definitie van neuromarketing hanteren jullie?
‘Neuromarketing is een vorm van marketing waarbij het verleiden van (potentiële) klanten centraal staat.’

Wat zijn mogelijkheden binnen neuromarketing?
‘Dat zijn er veel. Centraal staat dat er wordt gedacht vanuit het gedrag van de klant dat wordt gestuurd door prikkels. Prikkels komen voort uit ons brein. Dat brein heeft twee hersenhelften die verschillend werken en elkaar beïnvloeden. Dat is een eenvoudige weergave, maar wel treffend. Beide hersenen zijn te verleiden. Een basisregel is al dat je niet moet schrijven wat je wil zeggen, maar wat de klant wil horen.’

Hoe kun je een omgeving creëren waarin neuromarketing centraal staat?
‘Het inrichten van customer journeys en ontwikkelen van persona’s levert meer inzichten in het gedrag van klanten op. Door die inzichten kun je ook beter inspelen op de neurologie van de marketing. Daarnaast moet het denken vanuit de neurologie een vaste stap worden in het ontwikkelen van een strategie of inrichten van de middelen en media.’

Voor welk type organisatie is neuromarketing interessant en waarom?
‘Iedereen die communiceert met mensen gebruikt, misschien onbewust, elementen uit de neuromarketing. Elke marketeer zou er meer bewust mee bezig moeten zijn. Denk alleen al aan de eigen website.’

Multichannel Conference wordt gehouden op 20 en 21 april 2016 in DeFrabrique in Utrecht.

comments powered by Disqus