ABN Amro lanceert Tikkie

ABN Amro lanceert Tikkie
  • 23 juni 2016
  • Redactie

Een betaalapp waarmee consumenten onderling via WhatsApp (terug)betaalverzoekjes kunnen sturen en die werkt via iDEAL, dat is Tikkie. ABN Amro zit achter de nieuwe applicatie.

Hoe werkt het? De verzoeker voert in Tikkie het bedrag in en selecteert vervolgens de persoon van wie hij het overgemaakt wil krijgen uit zijn WhatsApp-contactenlijst. De app maakt dan een linkje aan dat met WhatsApp-bericht kan worden verstuurd. De ontvanger van het bericht hoeft enkel op het linkje te klikken en wordt vanzelf naar de iDEAL-betaalomgeving geleid om de betaling uit te voeren. Het unieke aan de nieuwe betaalapp, aldus ABN Amro, is dat het niet nodig is om eerst een nieuwe online bankrekening of aparte beurs aan te maken om betalingen op te kunnen ontvangen. Oftewel, Tikkie is beschikbaar en bruikbaar voor klanten van alle Nederlandse banken met een betaalrekening. Het geld wordt automatisch bijgeschreven op de bestaande betaalrekening van de ontvanger.

Laagdrempelig
‘Hoe vaak gebeurt het niet dat je even een betaling voor iemand voorschiet, maar je toch moeite moet doen of je bezwaard voelt om dat geld vervolgens terug te vragen? Wij denken dat we met Tikkie hiervoor de oplossing hebben. Gemakkelijker en laagdrempeliger dan een WhatsApp-bericht sturen met een iDEAL-betaalverzoekje wordt het volgens ons niet’, aldus Frank Verkerk, Chief Digital Officer van ABN Amro.

ING lanceerde begin dit jaar met Twyp een vergelijkbaar middel. Voor het gebruik van deze app moet overigens wel eerst een account worden aangemaakt.




comments powered by Disqus