KLM vliegt online in Europese top
Met meer dan 188.000 online berichten in twee maanden is KLM de nummer drie luchtvaartmaatschappij van Europa. Volgens onderzoek van Clipit werden op sociale media alleen British Airways (240.285) en Ryanair (201.294) meer besproken in de afgelopen zomermaanden.
Met dank aan Brexit begon de zomer slecht voor British Airways; zoals zoveel Britse bedrijven had ook het aandeel British Airways te lijden onder de onzekerheid die volgt op het referendum. Ryanair speelde er juist handig op in en kocht goedkoop aandelen terug, bericht genoemde onderzoeksbureau. In juli dit jaar vervoerde de prijsvechter een recordaantal passagiers: 11,3 miljoen. Dankzij het succes van TeamGB tijdens de Olympische Spelen wist British Airways toch de eerste plek te bemachtigen, aangezien de luchtvaartmaatschappij de olympiërs veilig thuisbracht en daar via social media uitgebreid aandacht aan schonk. Nummer drie KLM kwam vooral in het nieuws door de stakingen van het grondpersoneel en groei in het aantal passagiers.
Sentiment
Ook qua sentiment bemachtigde KLM een derde plaats, respectievelijk met 55% positieve berichten. Dochtermaatschappij Transavia doet het met 61% zelfs nog net iets beter, goed voor een tweede plaats achter het Turkse Pegasus Airlines (87%). Laatstgenoemde prijsvechter dankt deze nummer 1-positie vooral aan de pioniersrol die het bedrijf op zich neemt, meent Clipit. Zo is Pegasus Airlines de eerste luchtvaartmaatschappij die gaat vliegen met het nieuwe vliegtuig A320neo. De opmars van de budgetmaatschappijen is ook duidelijk terug te zien in de tweede plaats van Transavia. Dit bedrijf dankt het goede sentiment met name aan een sterke groei in het aantal passagiers deze zomer. KLM complementeert de top 3 als gevolg van de waardering voor haar ‘gevatte webcare-afdeling’.
Infographic
Foto: Menno Mennes
- British Airways
- sentiment
- Clipit
- Pegasus Airlines
- webcare
- Transavia
- social media
- Ryanair
- KLM
- mentions
- online reputatie
- infographic