Wereldwijd zijn er meer dan 2,5 miljard actieve social media gebruikers op dit moment en dat aantal neemt jaarlijks met negen procent toe. Welke trends eisen aankomend jaar een hoofdrol op? Forbes komt tot de volgende vijf game changers.
Live video - Hoewel al enkele kanalen (Facebook Live, YouTube Live, Periscope Pro) hiervoor in de markt zijn gezet, is live video nog lang niet volwassen en gaat er dus nog een hoop gebeuren op dit vlak. Onderzoekers constateren een verschuiving van televisiekijkers naar het sociale/digitale kanaal.
Messaging apps - Hoe prettig het idee van 1-op-1 interactie met een klant ook is, voor veel organisaties is de grootste horde hoe zij relevante content kunnen bieden. Het ontwikkelen van chatbots die leren van klantgedrag is op dit moment nog prijzig, maar de kostbesparingen - zeker rondom klantenservice - valideren die snel.
Social commerce - WeChat is een goed voorbeeld van succesvolle social commerce. Pinterest en Twitter staan eveneens aankopen toe via hun platforms en dat gaat volgens kenners zeker bijdragen aan de mainstream adoptie van merken.
Virtual reality - In 2016 stond VR nog op een relatief laag pitje; het was vooral roepen, in plaats van acties. De meeste content kwam in de vorm van 360 graden video’s, op YouTube en Facebook. Een trend om scherp in de gaten te houden.
Evolutie van sociale kanalen - Een kanaal als Snapchat blijft groeien, maar zal het eenvoudiger moeten maken om organisch grappige en interessante accounts te vinden. Instagram staat allesbehalve stil, gelet op de introductie van Instagram Stories en de ‘Explore tab’ bijvoorbeeld. Algoritmes houden de aandacht van gebruikers vast.