Volgens telecomprovider Voys zijn de technologische ontwikkelingen binnen de zakelijke communicatiemarkt ook dit jaar niet te stuiten. Het bedrijf verwacht dat deze vier trends de markt gaan domineren:
De verdere opkomst en ontwikkeling van messenger apps. Naast de traditionele functie als intern communicatiemiddel, zullen ook verschillende andere diensten aan deze apps gekoppeld kunnen worden en zijn messenger apps een steeds belangrijker manier om klantcontact op te bouwen en te onderhouden.
In het voetspoor daarvan nemen ook spraakgestuurde bots een steeds belangrijker deel van de zakelijke communicatie op zich. Meer dan ooit zijn deze digitale spraakassistenten in te zetten voor klantcontact, dankzij big data en toenemende rekenkracht.
Een andere opvallende nieuwkomer in de communicatiebranche is virtual reality (VR). Omdat het mogelijk is om bijvoorbeeld videoconferenties op te zetten door middel van VR en deze mogelijkheden steeds betaalbaarder worden, draagt deze technologische ontwikkeling bij aan een effectieve communicatie. Vooralsnog is VR vooral intern toe te passen, maar ook klantcontact via deze technologie is niet ondenkbaar.
Een waardevol aandachtspunt bij deze drie trends is privacy; encryptie van zakelijke communicatie is essentieel om de privacy van eindgebruikers te waarborgen en de aandacht hiervoor neemt dan ook een grote vlucht. Door encryptiemogelijkheden verder te ontwikkelen, kan tegenwicht geboden worden aan nieuwe wetten die inlichtingendiensten meer bevoegdheden geven om internet- en telefoonverkeer af te tappen. Gevoelige klantinformatie moet immers met grote zorg beschermd worden. De juiste encryptie kan er op die manier voor zorgen dat privacy niet in de weg hoeft te staan van technologische ontwikkelingen binnen de zakelijke communicatiemarkt.