Tolk-app haalt taalbarrière zorg weg
Tolk- en Vertaalcentrum Nederland (TVcN) introduceert de TolkentelefoonApp, speciaal voor de zorgsector. Anderstalige patiënten schakelen hiermee snel en eenvoudig een tolk in, wat de communicatie tussen zorgverlener en patiënt vergemakkelijkt.
Als het om anderstalige cliënten gaat, is een professionele tolk in veel gevallen noodzakelijk voor de juiste diagnostiek en hulp, zo stelt TVcN. Bijvoorbeeld wanneer niemand uit de directe kring van de patiënt kan vertalen, of als er sprake is van een complexe zorgvraag of een taboeonderwerp.
Begrip
“Enerzijds moet de zorgverlener de juiste diagnose en zorgvraag kunnen vaststellen, en anderzijds moet de patiënt kunnen begrijpen hoe de behandeling eruit ziet”, aldus Guido Vroman, manager Business Development & Sales. “Het niet inzetten van een professionele tolk wanneer dat wel nodig is, kan ook extra zorgverbruik tot gevolg hebben.”
De app is kosteloos beschikbaar voor alle zorgverleners in Nederland, waardoor zij –van ambulante zorg tot het ziekenhuis- letterlijk zeven dagen per week en 24 uur per dag een tolk ‘op zak’ hebben; binnen zestig seconden is de juiste tolk in de gewenste taal beschikbaar. De app is beschikbaar voor smartphone en tablet met simkaart en beschikbaar voor Android, iOS en Windows.