Apple maakt iMessage geschikt voor klantcontact

Apple maakt iMessage geschikt voor klantcontact
  • 7 juni 2017
  • Redactie

Apple gaat de berichtenfunctie iMessage geschikt maken voor klantcontact. Via de nieuwe toepassing Business Chat, die vrijdag wordt gelanceerd, kunnen bedrijven klantvragen beantwoorden, problemen oplossen en transacties uitvoeren.

In een korte aankondiging stelt het bedrijf dat de dienst beschikbaar wordt voor iPhone, iPad en Apple Watch. Amerikaanse media vergelijken de dienst met Messenger van Facebook en spreken dan ook van een aanval op de social media gigant van Mark Zuckerberg. De laatste jaren is vooral Messenger een belangrijk kanaal voor klantcontact geworden, vaak in combinatie met een chatbot. Ook Twitter heeft contactopties toegevoegd aan de pagina’s voor privéberichten.

Ecosysteem
Volgens website Engadget wil Apple met Business Chat haar klanten zoveel mogelijk in het eigen ‘ecosysteem’ houden. ‘Hoe meer je kunt doen met een app, vooral eentje die toepassingen als Apple Pay integreert, des te waarschijnlijker is het dat je er gebruik van blijft maken.’ Voor klanten wordt het mogelijk om vanuit browser Safari, kaartensysteem Maps, zoekfunctie Spotlight en assistent Siri een chat te starten.


Uit de aankondiging van Apple concludeert website TechCrunch dat bedrijven, net als op Twitter, een vinkje achter hun naam krijgen. Hiermee is voor de klant tijdens een chat duidelijk dat ze in contact staan met een officiële vertegenwoordiger van een bedrijf of merk. Aanstaande vrijdag maakt Apple meer details bekend tijdens de Apple Worldwide Developers Conference (WWDC) in San Jose, Californië.





comments powered by Disqus