Australiërs zien klantdata als sleutel tot succes
Het Australische telecombedrijf Vocus ziet een beter begrip van klantgedrag als sleutel tot betere bedrijfsresultaten. Daartoe wil het data science en kunstmatige intelligentie inzetten.
Volgens de website IT News heeft het bedrijf een ‘afdeling transformatie’ in het leven geroepen die het proces in goede banen moet leiden. Naar verluidt moet een ‘klantgerichte mindset’ hierbij de boventoon gaan voeren. Vocus is een van de grotere telecombedrijven in Australië.
Personalisatie
In praktische zin betekenen de plannen dat technieken als machine learning, neurale netwerken en natural language processing moeten zorgen voor verfijning van personalisatie en targeting. Besluitvorming rond producten en klanten kan hiermee worden aangescherpt en versneld, waardoor Vocus uiteindelijk kostenefficiënter kan werken. Dit moet het dalen van de aandelenkoers als gevolg van tegenvallende winst een halt toeroepen, schrijft IT News.
Focusgebied van de nieuwe ontwikkelingen is de klantbeleving bij Dodo, iPrimus and Commander, dochterbedrijven van Vocus. In Australië wordt momenteel een nieuw breedbandnetwerk, NBN, uitgerold. Als het concern in dit proces een betere klantbeleving kan neerzetten, gebaseerd op de resultaten van data science, leidt dit volgens het bedrijf tot succes voor de hele Vocus-groep.
- data science
- klantbeleving
- natural language processing
- kunstmatige intelligentie
- AI
- Vocus Communications
- customer experience
- telecom
- klantdata
- deep learning
- neurale netwerken
- technologie
- machine learning
- Australië