Marktplaats experimenteert met chatbot

Marktplaats experimenteert met chatbot
  • 3 augustus 2017
  • Redactie

Marktplaats test vanaf deze week een chatbot. Hiermee kunnen gebruikers van de website antwoord krijgen op vragen over onder meer het plaatsen of verwijderen van advertenties of het betalen en versturen van producten. De pilot duurt naar verwachting enkele weken.

Doel van de chatbot is dat gebruikers snel antwoord krijgen op de meest gestelde vragen. Deze zijn nu al te vinden op de Help & Info-pagina’s, maar een chat moet dit proces versnellen en vergemakkelijken. Vanaf deze week is de bot beschikbaar voor de helft van de gebruikers. Als dit succesvol verloopt, wordt de functie over enkele weken voor iedereen uitgerold.

Antwoord op maat
Volgens het online platform zijn momenteel antwoorden op de 100 meest gestelde vragen toegankelijk. De chatbot leert zelf woorden en synoniemen te herkennen aan de hand van input van gebruikers en deze vervolgens ook te koppelen aan informatie. Daarnaast schat de bot in hoe uitgebreid het antwoord moet zijn. De ene gebruiker wil snel antwoord op een korte vraag, de ander heeft behoefte aan meer uitgebreide informatie, zo stelt de website.

Marktplaats ontvangt naar eigen zeggen maandelijks acht miljoen unieke bezoekers en is daarmee de grootste c2c-marktplaats van ons land. Per dag plaatsen zowel particuliere als zakelijke aanbieders circa 350.000 nieuwe advertenties.




comments powered by Disqus