Toetsing 'Klantbelang centraal' bij verzekeraars belegd bij Stv
Stichting toetsing verzekeraars (Stv) gaat vanaf 1 januari 2018 drie onderzoeksthema’s toetsen bij verzekeraars: informatieverstrekking, claimafhandeling en klacht- en feedbackmanagement. Daartoe is een samenwerkingsovereenkomst getekend met het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten. Als gevolg van deze afspraak zal laatstgenoemde instantie de genoemde thema’s niet meer toetsen bij keurmerkhouders.
‘Deze samenwerking onderstreept het belang van het keurmerk voor de sector. Het is bovendien een bewijs van de kwaliteit van de audits die de stichting uitvoert bij keurmerkhouders’, laat Stv-directeur Ron van Kesteren weten. Ook de andere betrokkenen zijn enthousiast. Zo stelt Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars, onder meer dat de overeenkomst een efficiencyslag betekent omdat het dubbele toetsing voorkomt. AFM-bestuursvoorzitter Merel van Vroonhoven vult aan: ‘Ik vind het een positieve ontwikkeling dat de sector zelf ook doorlopend gaat monitoren in welke mate zij het klantbelang centraal stelt.’
Eind vorig jaar bleek uit onderzoek dat houders van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren nog altijd moeite hadden te voldoen aan de opgestelde normen over reactietermijn en telefonisch contact. Destijds hielde een derde zich bijvoorbeeld niet altijd aan het beloofde telefonische servicelevel en nagenoeg de helft was te laat met het versturen van zogenoemde overschrijdingsberichten.
- verzekeraars
- Klantbelang centraal
- AFM
- toetsing
- Stv
- Verbond van Verzekeraars
- klacht- en feedbackmanagement
- claimafhandeling
- informatieverstrekking