Zorgverzekeraar moet digitale service op orde hebben
Als de digitale dienstverlening ondermaats is, stapt veertig procent van de 1.002 door Enable-U ondervraagde Nederlanders dit jaar nog over naar een andere zorgverzekeraar. Dat blijkt uit diens onderzoek ‘De zorgsector door de bril van de patiënt’.
Gevraagd naar de manier waarop de respondenten hun zorgverzekeraar waarderen, kwamen naast slechte digitale dienstverlening nog meer aspecten naar voren die leiden tot ergernissen. Zo zegt ruim de helft (56%) dat zij niet proactief geadviseerd worden door hun zorgverzekeraar als zij over- of onderverzekerd zijn. Tevens vindt dertig procent dat hun verzekeraar niet transparant is als het gaat om de kosten van behandelingen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat meer dan de helft van de respondenten (52%) aangeeft weleens verrast te worden door een onverwachte factuur. Bijna een derde stelt dat het regelmatig voorkomt dat ze reeds bekende informatie meerdere keren moeten verstrekken aan hun zorgverzekeraar.
Verbeterpunten
‘Een goede digitale dienstverlening ligt ten grondslag aan de tevredenheid van de consument’, verzekert Frank Arts, ceo van integratiespecialist Enable-U. Volgens hem moeten zorgverzekeraars die dit niet op orde hebben, snel maatregelen nemen ‘om te voorkomen dat consumenten voor het einde van het jaar beslissen over te stappen naar een nieuwe maatschappij’. Kort gezegd moet informatie digitaal deelbaar zijn op een veilige wijze, plus verzekeraars kunnen nog een verbeterslag maken op het gebied van transparantie en communicatie. ‘Onverwachte facturen en het meerdere keren moeten verstrekken van dezelfde informatie kan en moet snel tot het verleden behoren.’
Download hier het rapport.
- informatievoorziening
- digitale dienstverlening
- zorgverzekeraars
- zorgsector door de bril van de patiënt
- Enable-U
- onderzoek
- transparantie