1/5 klanten shopt in 2021 met voice assistent
Achttien procent van de 1.200 door ABN Amro ondervraagde consumenten winkelt over drie jaar met stemassistenten, blijkt uit een vandaag gepubliceerd rapport van de bank. De financieel dienstverlener stelt dat de roem van voice assistents tegen die tijd uit de Verenigde Staten en Groot-Brittannië in Nederland is neergedaald en in meerdere mate wordt geaccepteerd.
De consumenten zijn bevraagd naar hun bereidheid aankopen te doen middels stemherkenning. Momenteel is tien procent van de respondenten bereid om voice assisted shopping toe te passen. De grootbank voorspelt tevens dat in 2021 een derde van de early adopters de nieuwe manier van winkelen gebruikt.
Privacydrempel
Desalniettemin zegt 42 procent van de respondenten bedenkingen te hebben bij de betrouwbaarheid van het voice assisted shopping. Henk Hofstede, sector banker Retail van ABN Amro, licht hierover toe: ‘Er moet wel worden geïnvesteerd in de veiligheid van voice assisted shopping om het vertrouwen van de consument te vergroten. Ook moeten de retailers een hoge prioriteit geven aan privacy en de bewaking van consumentendata, om nog bestaande drempels voor consumenten weg te nemen.’
Uit het onderzoek blijkt verder dat van de 87 ondervraagde retailers ruim zestig procent binnen drie jaar stemgestuurd winkelen wil integreren. De retailers willen hiermee het aankoopproces laagdrempeliger maken en het bedrijf een extra toekomstperspectief geven.