KLM zet AI in voor klantreis
Luchtvaartmaatschappij KLM gaat een samenwerking aan met The Boston Consulting Group (BSC) om artificial intelligence te implementeren. Doel van het project is om vertragingen tegen te gaan, passagiers beter in te lichten en hiermee uiteindelijk te voldoen aan de vraag van klanten.
Over de samenwerking zegt René de Groot, COO bij KLM: ‘Voor KLM vormt dit partnerschap een belangrijk onderdeel van onze digitale strategie die we de afgelopen jaren hebben uitgestippeld en een wezenlijke stap binnen ons streven de meest klantvriendelijke, innovatieve en effectieve netwerkvervoerder te worden.’
Machine learning en kunstmatige intelligentie moeten scheidingslijnen tussen vloot, bemanning, gronddiensten en netwerken afbreken. Volgens de luchtvaartmaatschappij is hier een inzicht voor nodig en optimalisatie van de wisselwerking tussen kosten, prestaties, klanttevredenheid en werknemersbetrokkenheid.
Klantwaarde centraal
KLM zegt met de implementatie van kustmatige intelligentie in te spelen op de toenemende concurrentie in de vliegbranche: ‘Wij hebben de ambitie om hierin voorop te blijven lopen.’ De Groot concludeert dat succes in de luchtvaartindustrie vooral is weggelegd voor bedrijven die er in slagen goede strategische partnerschappen aan te gaan waarin innovatie, groei en klantwaarde centraal staan.
KLM meldt dat het bedrijf de eerste reeks toepassingen met succes inzet.
- customer journey
- klantervaring
- CX
- klantvraag
- KLM
- customer experience
- klantbeleving
- BSG
- kunstmatige intelligentie
- klantcontact