10 manieren hoe innovatie de reisbeleving verandert
Customer experience futurist Blake Morgan constateert tien manieren waarop innovatie gaat zorgen voor een gewijzigde klantervaring in de reissector.
AI is een krachtig middel in de reisindustrie. Het kan grote hoeveelheden data filteren voor het bieden van persoonlijke aanbevelingen wat reizigers moeten zien en ervaren. Het luxueuze hotel Dorchester Collection zette kunstmatige intelligentie in om reviews van gasten te analyseren en wijzigde daarop het ontbijtmenu om beter aan te sluiten bij de feedback en voorkeuren van gasten.
Stel je voor dat je ieder aspect van jouw hotelkamer kunt bedienen met jouw stem. InterContinental Hotels in China heeft al ‘smart rooms’ in gebruik, waar je via voice bijvoorbeeld de muziek, lampen, blindering en temperatuur kunt aanpassen.
In plaats van gasten telefonisch in de wacht te laten staan, ontwikkelen steeds meer hotels chatbots. Hiermee kun je bijvoorbeeld een hotelkamer boeken, vluchtinformatie checken of een reisroute plannen. Hotelketen Aloft laat zijn klanten roomservice bestellen door middel van een paar emoji’s.
Als een vliegtuigmaatschappij jouw bagage verliest, dan verpest dat jouw vakantie. Delta Airlines heeft daarom een nieuwe app ontwikkeld die gebruikers in staat stelt om op de luchthaven hun koffers nauwgezet te volgen. Andere reisapps kunnen talen real-time vertalen, geven live updates waar jouw vliegtuig is in de lucht en helpen je bijvoorbeeld last-minute hotels te vinden.
Het Britse resort Premier Inn maakt gebruik van The Hub Hotel, een door AR ondersteunde muurkaart die gasten extra informatie biedt over interessante plekken om te bezoeken als zij daarnaar kijken met behulp van hun smartphone of tablet.
Reizigers anno nu willen een beleving die aansluit op hun behoeften. Een aantal merken zijn al erg sterk in het volgen van consumententrends en het creëren van profielen voor ieder persoon. Zij weten waarom mensen reizen, met wie zij zijn en waarin zij geïnteresseerd zijn. Carnival Cruises deelt bijvoorbeeld polsbandjes uit die passagiers waarschuwt over attracties en events waarin zij mogelijk geïnteresseerd zijn op basis van hun voorkeuren en waar zij zich op dat moment op het schip bevinden.
Steeds meer merken benutten user-generated content om hun locaties en diensten te tonen. Cruisemaatschappij Uniworld heeft deze functionaliteit bijvoorbeeld aan zijn website toegevoegd, zodat (potentiële) gasten vanuit een ander standpunt naar de schepen en tripjes kunnen kijken.
Een aantal vestigingen van Marriott biedt ‘VR Postcards’ aan om gasten een preview te bieden. Deze service is vooral populair onder tech-savvy millennials. Gasten kunnen virtueel hotelkamers bekijken, bezienswaardigheden, et cetera.
Vaak genoemd als ‘valuta van de toekomst’ is bitcoin een universeel betaalsysteem dat data veilig houdt. Een gedeelde angst van reizigers is dat hun geld of persoonlijke informatie gestolen wordt, en bitcoin neemt beiden weg.
De mogelijkheden van zelfrijdende auto’s zijn veelbelovend – het kan bijvoorbeeld betekenen dat taxi’s en openbaar vervoer toegankelijker worden en dat een robot beschrijft wat je onderweg voor nieuwe dingen tegenkomt. Zelfs korte autoritjes kunnen hierdoor uitgroeien tot een meer plezierige experience.
Bron: Forbes
comments powered by Disqus