Nederlander geeft voorkeur aan 4-sterrenrating
Voor veel consumenten is de beoordeling van een bedrijf met vier sterren voldoende om over te gaan op een aankoop. Meer potentiële klanten worden getriggerd door een 4-sterrenrating (78%) dan door een beoordeling van vijf sterren (73%).
Uit een survey van Trustpilot onder ruim 3.800 Nederlandse consumenten blijkt dat een rating van drie sterren ook niet voor een aankoopbelemmering hoeft te zorgen; 65% overweegt in dit geval alsnog een aankoop bij een dergelijk bedrijf. Reden hiervoor ziet Chris van Dongen, salesmanager Benelux bij Trustpilot, dat bedrijven zonder een hoge beoordeling degelijker lijken. ‘Consumenten zien het wellicht als betrouwbaarder als een bedrijf niet per se over een perfecte score beschikt. Goede en slechte reviews publiceren laat zien dat je als bedrijf niets te verbergen hebt.’
Balans = key
Het transparant zijn in zowel de goede als de slechte ervaringen van andere klanten, blijkt voor een betrouwbaarder imago te zorgen. Van Dongen: ‘Het is van levensbelang om een goede balans van positieve en kritische reviews te hebben, natuurlijk met een nette reactie vanuit het bedrijf. Dit uiteraard om te laten zien hoe goed je het doet, maar ook om als bedrijf te tonen wat je waard bent wanneer er dingen mis gaan.’