FNV wil actie tegen plaskettingsituatie
Eigen onderzoek van vakbond FNV brengt aan het licht dat sommige contactcenters hun werknemers per kwartier uitbetalen. Gevolg is dat medewerkers bij te veel wc-bezoeken tijdens werktijd loon moet inleveren. FNV wil deze situatie veranderen en is bezig een actie op te zetten.
‘Ik vind het mensonwaardig’, aldus vakbondsbestuurder Elly Heemskerk aan RTL Nieuws. De vakbond noemt het voorbeeld van een medewerker die vertelt dat men 10 minuten per dag een sanitaire stop mag houden. Een ander vertelt dat ze bij het contactcenter gebruikmaakten van een plasketting. Heemskerk: ‘De afgelopen maanden heb ik met veel mensen gesproken om een beeld te krijgen van de branche. Veel medewerkers gaven aan dat dit speelde.’
Tegengeluiden
De Klantenservice Federatie reageert verrast op de uitspraak van de FNV. ‘Er wordt in deze wereld veel gemeten en bijgehouden ten behoeve van de beschikbaarheid, dat klopt. Maar als je een goede werkgever bent, weet je dat een sanitaire stop er gewoon bij hoort.’
Onlangs schreef Marco Houthuijzen op CustomerFirst.nl een blog over de kwestie. ‘Dat minutieus in kaart brengen van werkzaamheden draait om efficiency en effectiviteit. Elke advocaat registreert/declareert per 6 minuten. Minutieus? Zeker. Efficiënt? Absoluut.’
Cartoon: FNV