Nationale ombudsman: ‘Zet nabestaande centraal’

Nationale ombudsman: ‘Zet nabestaande centraal’
  • 6 september 2018
  • Redactie

Reinier van Zutphen wil dat de overheid snelle stappen neemt in de digitale dienstverlening voor nabestaanden. ‘De overheid is zich al langer bewust dat nabestaanden knelpunten ervaren door verdere digitalisering van overheidsdienstverlening. Los ze op en ga daarbij steeds na waar nabestaanden nu echt behoefte aan hebben.’

‘Uit signalen van nabestaanden blijkt dat de overheid bij verbeteringen rekening moet houden met nabestaanden die zaken digitaal willen regelen én nabestaanden die dat liever op papier doen.’ Van Zutphen noemt het voorbeeld van een weduwe die online post blijft krijgen die bestemd is voor haar overleden echtgenoot. De informatie vanuit de overheid blijkt niet eenduidig over wat nabestaanden hieraan kunnen doen.

Deadline
De Nationale Ombudsman vroeg onlangs de staatssecretaris van BZK (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) hem over twee maanden te informeren over de vorderingen, om deze situatie op korte en lange termijn te verbeteren.


comments powered by Disqus