Zoetermeer niet zo zoet meer
De dienstverlening van Zoetermeer moet beter, vindt de fractie van GroenLinks in de gemeente. Burgervragen blijken pas tussen de twee en vier maanden beantwoord te worden.
De gemiddelde reactietijd van de gemeente overschrijdt volgens het onderzoek ‘Bereikbaarheid Gemeenten 2018’ de e-mailgedragslijn, dat zegt dat overheden e-mailvragen binnen twee werkdagen moeten beantwoorden. ‘Op de website van de gemeente is tevens het e-mailadres niet goed vindbaar’, verklaart GroenLinks. Op basis van de bevindingen tikt de linkse partij de gemeente op de vingers en vraagt het bestuur welke concrete acties er gaan volgen om een betere dienstverlening tot stand te brengen.
(On)bereikbaarheid gemeenten
De 380 gemeenten die werden onderzocht, kregen aan het begin van de onderzoeksperiode van 4 maanden per e-mail (of webformulier) eenzelfde vraag. Gemeenten die na een maand nog niet hadden geantwoord (74 gemeenten) ontvingen diezelfde e-mail nogmaals. 24 gemeenten reageerden helemaal niet. Hoewel deze actuele onderzoeksresultaten laten zien dat 77 gemeenten voor hun burgers onbereikbaar zijn per e-mail, is het goede nieuws dat dit een daling is ten opzichte van 2017 (van 22% naar 20%).