AFM: hypothekers moeten handelen uit klantbelang
De Autoriteit Financiële Markten trekt aan de bel over de kwaliteit van dienstverlening door hypothekers. Klanten worden te weinig geïnformeerd over wijzigingen en komen sneller in een situatie van overkreditering.
De AFM deed onlangs onderzoek naar de omgang met klanten door kredietaanbieders. Deze inzichten brengt de financiële waakhond jaarlijks onder in het Klantbelang Dashboard. In het rapport wordt onder meer het belang aangestipt van transparante en duidelijke communicatie van hypotheekverstrekkers, zoals bij tussentijdse rentewijzigingen.
Nazorg
Kredietaanbieders moeten tevens nazorg bieden voor klanten, zodat klanten niet in de knel komen door gewijzigde omstandigheden. Dit kunnen hypothekers doen door de financiële situaties actief te blijven volgen, zodat ze tijdig een oplossing kunnen bieden. ‘Bijvoorbeeld als een klant door een verslechterde positie vastzit aan de kredietaanbieder en niet kan overstappen naar een beter alternatief’, schetst de AFM.
- dienstverlening
- kredietaanbieder
- service
- klantbelang
- Klantbelang Dashboard
- AFM
- Autoriteit Financiële Markten
- CSM