Nieuwe Code Telemarketing in de maak
Branchevereniging DDMA gaat samen met marktpartijen de Code Telemarketing aanscherpen voor betere zelfregulering. Streven is om deze regels binnen zes maanden te updaten.
Voor dit nieuwe initiatief stelt DDMA een werkgroep samen met vertegenwoordigers van de Klantenservice Federatie en uit verschillende sectoren, waaronder uitgeverijen, loterijen, energie, goede doelen en contactcenters. Middels verbeterde zelfregulering willen zij een positieve bijdrage leveren aan de vermindering van consumentenirritatie door telemarketing in een veranderende markt.
Aandachtspunten
Bij de aanscherping van de Code Telemarketing wil de branchevereniging in ieder geval aandacht vragen voor de volgende punten:
- Transparantie: er moet meer duidelijkheid komen over de identiteit van de beller.
- Het keuzemenu (de IVR) waarin consumenten hun rechten en mogelijkheden uitgelegd krijgen, kan korter en duidelijker.
- Meer duidelijkheid bij de consument over het Recht van verzet vs het Bel-me-niet-register.
Het streven is de herziene code onder te brengen bij de Stichting Reclame Code (SRC), zoals nu ook het geval is. De Code Telemarketing geldt dan voor alle organisaties in Nederland die telemarketing gebruiken. Consumenten kunnen klachten over telemarketing indienen bij de SRC.
Noot: in de laatste CustomerFirst-uitgave van dit jaar, nummer 11/12, lees je in het interview met Patrick Jordens meer over dit onderwerp.
- marktpartijen
- telemarketing
- DDMA
- aanscherping regels
- Code Telemarketing
- Klantenservice Federatie
- zelfregulering