KLM update familie via WhatsApp
Luchtvaartmaatschappij KLM lanceert vandaag ‘Family Updates’. Middels deze service kan een passagier een WhatsApp-groep starten, waarin KLM zijn uitgenodigde vrienden en familieleden op de hoogte houdt van de vluchtstatus. De luchtvaartmaatschappij zegt hiermee te voorzien ‘in de behoefte van klanten om het thuisfront zo snel mogelijk te informeren en gerust te stellen’.
Reizigers die hun boardingpass via WhatsApp ontvangen, worden door KLM uitgenodigd om gratis gebruik te maken van deze nieuwe service. Thuisblijvers krijgen onder meer een update zodra de vlucht vertrokken is, bij een eventuele vertraging en direct na de landing. Naast deze proactieve geautomatiseerde berichtgeving, kunnen de groepsleden de luchtvaartmaatschappij zelf ook vragen stellen over de status van de vlucht. Het ontzorgen van zowel klanten als hun familie en vrienden is het uitgangspunt van de nieuwe WhatsApp-service.
End-to-end encryptie
KLM kan niet meelezen met de berichten die de groepsleden elkaar in de WhatsApp-groep sturen. Na het versturen van het aankomstbericht zal de luchtvaartmaatschappij de groepsapp verlaten. De WhatsAppgroep blijft beschikbaar voor bijvoorbeeld het delen van vakantiefoto’s- en updates. Alle berichten zijn beveiligd door end-to-end encryptie van WhatsApp.
Family Updates is in eerste instantie Engelstalig beschikbaar. Bij succes zijn er ook plannen om de dienst uit te breiden naar andere kanalen en talen.