EX-Game maakt opwachting
Gamification wordt naast het laten leven van klantbeleving in organisaties vanaf deze zomer ook ingezet om de medewerkersbeleving naar een volgend niveau te tillen. Babs Asselbergs en Nienke Bloem faciliteren dit onder het gisteren gelanceerde bedrijf ‘BlommaBerg’.
The Customer Experience Game bestaat inmiddels zo’n tweeënhalf jaar, licht Asselbergs telefonisch toe aan CustomerFirst. Dit ontstond vanuit de vraag om organisaties op een andere manier naar klantbeleving te laten kijken. ‘Vanuit een pragmatisch en praktisch oogpunt om zaken waar veel over geouwehoerd wordt in gang te zetten.’ En dat werkt, zegt Asselbergs. ‘Doordat je iets actiefs doet en ergens plezier in hebt, kun je dingen eenvoudiger direct omzetten in actie.’ Asselbergs verklaart dat door het succes van het klantbelevingsspel en de ambitie om meerdere spellen op te zetten, het tijd was om met Bloem het bedrijf BlommaBerg op te richten.
The Employee Experience Game
De BlommaBerg-dames hebben door de tijd heen het idee opgepikt om naast een CX-spel ook een Employee Experience Game te lanceren. Het spel is in de ontwikkelfase en wordt naar verluidt voor aankomende zomer op de markt gezet. ‘De basis is hetzelfde als the Customer Experience Game. Inhoudelijk zijn we het aan het optimaliseren. Klantbeleving en medewerkersbeleving kunnen niet zonder elkaar. Tussen de games zelf is zeker onderscheid. Zo gaat de EX Game naast de employee journey over thema’s als core values en engagement. Bij de CX Game staat de VoC, brand delivery in de customer journey en employee ambassadorship centraal. Elke game dient een ander doel, heeft eigen vraagstukken, een andere uitkomst en andere type deelnemers.’
Eigen taal
Het doel van BlommaBerg is om organisaties middels gamification in staat te stellen om klant- en medewerkersgerichtheid te laten leven en te optimaliseren. ‘Wanneer mensen in actie komen en onder tijdsdruk dingen doen, zijn ze minder geneigd om alles te overdenken. Het is een middel om met elkaar in gesprek te raken en elkaar op een heel andere manier te leren kennen. Natuurlijk ligt het er ook aan met wie je het gaat spelen. Het is een faciliterend spel; geen doos met een strik eromheen. De vragen en opdrachten worden op maat gemaakt. Alleen als je hun taal spreekt, kunnen zij overgaan tot actie.’
- verandertraject
- CX
- employee experience
- BlommaBerg
- EX
- customer experience
- medewerkersbeleving
- klantbeleving
- The Employee Experience Game
- The Customer Experience Game