CZ stort zich op nabijheid

CZ stort zich op nabijheid
  • 3 april 2019
  • Redactie

Zorgverzekeraar CZ richt zich met het nieuwe zorginkoopbeleid op persoonlijke zorg in de buurt van de patiënt. ‘Dichtbij is het uitgangspunt van de zorgverlening’.

Het zorginkoopbeleid van CZ voor 2020 staat geheel in het teken van ‘verantwoord en dichtbij’. Onderdeel hiervan is het bieden van gepersonaliseerde zorg. ‘Zorg moet zo dicht mogelijk bij de patiënt staan. Niet alleen in fysieke zin, maar ook figuurlijk: de zorg moet aansluiten bij persoonlijke wensen en voorkeuren van de patiënt.’ Daan Rooijmans (senior manager bij CZ) noemt het programma My Best Treatment als voorbeeld van patiëntgerichtheid, waarin de patiënt volgens CZ volledig wordt betrokken op beslismomenten. De verzekeraar stelt meer technologische mogelijkheden in te willen zetten om behandelingen op maat aan te bieden en tegelijkertijd de zorgkosten omlaag te krijgen. ‘In 2019 wordt samen met zorgverleners verder gewerkt aan het door ontwikkelen en implementeren van gepersonaliseerde zorg.’

Kwaliteitsbewaking
De andere kant van de ‘dichtbij’-medaille is het fysieke aspect. Rooijmans licht toe dat veel patiënten het als prettig ervaren wanneer zorg in de vertrouwde omgeving georganiseerd kan worden. Zo kan zorg worden aangeboden in de thuissituatie van een patiënt, maar is het tevens mogelijk om middels e-health toepassingen de wachtrij voor de GGZ te verkorten.


comments powered by Disqus