Reebok schuift klant loyaliteit in schoenen

Reebok schuift klant loyaliteit in schoenen
  • 3 april 2019
  • Redactie

Reebok lanceert een nieuw loyaliteitsprogramma waarin klanten worden ingezet als ambassadeurs. Via Unlocked worden zij niet alleen beloond met aankopen; het merk richt zich op sociale interactie tussen klanten en met het merk.

Net als bij andere bedrijven als Starbucks kunnen klanten loyaliteitspunten verdienen door kleding en schoenen te kopen. Wel weet Reebok zich middels het nieuwe programma te onderscheiden. ‘Unlocked gaat in wezen om klantwaarden; het beloont onze klanten voor interactie met ons merk’, aldus Global Head of Digital, Matt Blonder. Met deze punten kunnen klanten ‘VIP-klantenservice’, toegang voor evenementen, trainingssessies en overige persoonlijke aanbiedingen verdienen.

Van klant tot influencer
Van klanten wordt verwacht een profiel aan te maken, waardoor Reebok in staat is een schat aan gegevens te verzamelen. Als tegenprestatie krijgen klanten vervolgens de mogelijkheid om beloningspunten op te bouwen door te interacteren met het merk: ze kunnen producten beoordelen, ervaringen op social media platforms plaatsen en hun belevenissen delen over bepaalde evenementen. Reebok spreekt over klanten als influencers: het merk zet hen in als tool om conversaties aan te sturen.

Ervaringen belonen
Klantloyaliteit op basis van ambassadeurschap is het voornaamste doel van de strategie. Volgens Blonder speelt het merk daarnaast in op de trend dat klanten veel overhebben voor een gevoel van luxe. Dit helpt Reebok om klantdata te vergaren: ‘Door beloningen uit te rijken op basis van ervaringen en informatie over individuele levensstijlen, worden klanten geprikkeld om gegevens te delen. Dat werkt veel beter dan kortingsbonnen die merken traditioneel inzetten.’ Deze data plus de inhoud van de berichten die klanten delen op social mediaplatforms stelt Reebok in staat om de eigen marketinguitingen aan te passen. ‘Zo kunnen we producten en aanbevelingen op maat maken.’





comments powered by Disqus