Chalmers schiet dakloze te hulp
Geen baan, spaargeld én geen financiële middelen meer om de huur te kunnen betalen? Chalmers biedt uitkomst: deze chatbot helpt de dakloze gebruiker aan gratis maaltijden en onderdak.
Informatie over waar daklozen naartoe moeten voor hulp is volgens Amerikaanse botbouwer Ample Labs niet eenvoudig te vinden. Oprichtster CG Chen kreeg te maken met iemand die zijn baan verloor en dakloos dreigde te worden, waarna zij op het probleem van informatievergaring stuitte. Vervolgens verzamelde ze een team om zich heen om de bot te bouwen en werkte ze samen met mensen die dakloos waren, personeel bij agentschappen en opvangcentra. ‘Een chatbot is een logische keuze: het leidt mensen snel naar informatie en de meeste mensen hebben wel een smartphone.’
Chatbot als oordeelvrij oor
De virtuele assistent als tool voor informatievergaring had naast eenvoud nog een ander voordeel. ‘We ontdekten dat mensen eerder geneigd zijn persoonlijke informatie aan een bot te vertellen, omdat ze niet bang zijn voor een stigma.’ De productontwikkelaars achter Chalmers waren niet de eersten die dit voordeel zagen: chatbottherapeuten schieten als paddenstoelen uit de grond, dankzij het toegankelijke karakter van een robot.