Dienstverlening UWV scoort voldoende
De dienstverlening van het UWV wordt gemiddeld beoordeeld met een 6. Bijna een derde van de jonggehandicapten met een Wajonguitkering is niet tevreden met de services van de organisatie; 40% zegt dat persoonlijke begeleiding wél zijn vruchten heeft afgeworpen.
In een nieuw rapport weidt de Inspectie van SZW uit over waar klanten meer en minder tevreden over zijn. Er bestaat verschil tussen verschillende groepen mensen die door het UWV worden geholpen – men is over het algemeen het meest tevreden over de persoonlijke begeleiding die zij van medewerkers ontvangen, schrijft Trouw. Tweederde van de arbeidsongeschikten is lovend over de begeleiding; 40% van de respondenten die een Wajong-uitkering ontvangen zegt afhankelijk te zijn van een coach. Ook werklozen met een WW-uitkering zijn het meest te spreken over individuele hulp. Voor de verbetering van de dienstverlening wil het UWV zich daarom in toenemende mate gaan focussen op het bieden van hulp op maat.
Dienstverlening & coaching
Er zijn op het gebied van dienstverlening en coaching nog wel wat extra stappen te zetten. Zo zegt de Inspectie SZW dat het hebben van een vast contactpersoon de kans vergroot op werk bij de cliënt. WGA-ers (mensen die in de toekomst mogelijk weer kunnen werken, red.) met een psychische aandoening krijgen volgens de inspectie veel hulp van de organisatie, maar beoordelen het UWV met een 5,8. Ook hier is volgens SWZ winst te behalen.
De dienstverlening van het UWV krijgt mogelijk een boost door de implementatie van een chatbot. Onlangs werd onderzoek gedaan naar hoe je een virtuele assistent kunt creëren voor een overheidsinstelling.
- arbeidsongeschiktheid
- UWV
- begeleiding
- individuele begeleiding
- dienstverlening
- hulp
- Inspectie SZW
- coaching