Klantbehoud uit het vizier?
Kleine bedrijven in Amerika willen graag nieuwe klanten aantrekken, maar vergeten zich in veel gevallen te concentreren op klantbinding. Recent onderzoek toont aan dat 94% van de kleine bedrijven zich niet richt op het behoud van klanten.
Het Amerikaanse bedrijfsnieuwsmedium The Manifest vroeg zo’n 500 kleine bedrijven naar hun klantstrategie. Uit de resultaten blijkt dat klantbinding bij bijna al deze bedrijven onderaan het prioriteitenlijstje terechtkomt: 94% van de respondenten vindt dit het minst belangrijke focuspunt. Het medium schrijft dit toe aan budgettekorten; het binnenhalen van nieuwe klanten is volgens de onderzoekers goedkoper dan het behoud van bestaande klanten.
Klantkennis uitbreiden
In het rapport wordt gesproken over het gebrek aan kennis over de voordelen van klantbinding. Meer dan de helft van de kleine bedrijven (60%) een intern team aangesteld om de marketing- en klantstrategie vorm te geven in plaats van dit uit te besteden. Minder dan een derde van de respondenten zegt CRM-software toe te passen.